سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنامه ریزی کنکور 1401

 

برنامه ریزی یکی از مهم ترین اصول موفقیت برای شما داوطلبان کنکوری است.

همه داوطلبان رتبه برتر که در سال های گذشته دیده اید و اکنون یکی از اهداف شما رسیدن به جایگاه آن هاست اگر بدون برنامه ریزی پیش می رفتند قطعا به چنین جایگاهی نمی رسیدند.

شما داوطلبان کنکوری تا روز کنکوری باید حجم زیادی از مطالب را به حافظه بسپارید و برای این که بهترین عملکرد را در کنکور سراسری داشته باشید باید از روش هایی برای ثبتیت این مطالب و انتقال آن ها به حافظه بلند مدت خود استفاده کنید.

داشتن یک برنامه ریزی اصولی و جامع این امکان را به شما داوطلبان کنکوری می دهد تا مطالب را در ذهنتان طبقه بندی و مرتب کنید و هر زمانی که به آن ها نیاز داشتید به راحتی به این مباحث دسترسی پیدا کنید.

اصولی که در ادامه مطالعه می کنید برای داشتن یک برنامه ریزی کاربردی و قابل اجرا ضروری هستند.

کنکور سراسری ماراتنی نفس گیر در میان تعداد زیادی از شما داوطلبان کنکوری است که رعایت نکاتی که شاید از نظر شما کم اهمیت باشند می تواند تفاوت رتبه ها را رقم بزند.

برنامه ریزی برای شما داوطلبان کنکور همانند چراغ راهی است که مسیر موفقیت را مشخص خواهد کرد پس بیایید با مشخص کردن مسیر موفقیتتان دستبابی به آن را برای خود هموار کنید تا در آینده ای نزدیک شما نیز در جایگاه یک رتبه برتر، الگوی موفقی برای کنکوری های بعد از خود باشید.

اصول برنامه ریزی برای کنکور 1401

اصولی که در ادامه مطالعه می کنید اصول برنامه رتبه های برتر کنکور در سال های گذشته است پس با دقت مطالعه کنید.

1 . متناسب با ویژگی های شخصیتی شما باشد

برنامه که شما دریافت می کنید باید متناسب با ویژگی های شخصیتی شما باشد تا شما باتوجه به شرایطتان بتوانید این برنامه را به طور دقیق وبا جزییات اجرا کنید.

برنامه ریزی در مراحل اولیه باید متناسب با ساعت مطالعه شما باشد.

اگر ساعت مطالعه شما در مراحل اولیه پایین است اصلا جای نگرانی نیست، در برنامه ریزی اصولی یکی از مهم ترین آیتم های رسیدن به موفقیت، افزایش تدریجی ساعت مطالعه است.

اگر جزو داوطلبانی هستند که ساعت مطالعه بالایی دارید با برنامه صحیح سعی کنید تا ساعت مطالعه خود را تثبیت کنید.

2 . توجه به زیر گروه ها رشته خودتان

همه شما وقتی رشته ای را برای دوره دوم متوسطه انتخاب می کنید قطعا رشته دانشگاهی خود را نیز متصور شدید. 3

رشته ریاضی، تجربی و انسانی شامل تعدادی زیر گروه هستند که رشته های دانشگاهی آن ها داخل این زیر گروه ها قرار دارد.

زیر گروه های رشته خودتان را با دقت مطالعه کنید و ببنید رشته مورد علاقه شما در کدام زیر گروه قرار دارد.

زیر گروه های متفاوت دارای ضرایب متفاوتی برای دروس تخصصی نیز هستند که بر اساس این ضرایب شما می توانید تعیین کنید که به هر درس چه میزان از ساعت مطالعه را اختصاص دهید.

3 . توجه به بودجه بندی کنکور

پارت بندی در برنامه ریزی شما باید به گونه ای باشد که زمان بیشتری را به مباحث که بودجه بندی بیشتری دارند اختصاص دهید.

در واقع باید با توجه به بودجه بندی کنکور مطالعه مباحث مهمی که تعداد سوال بیشتری در کنکور دارند را در اولویت قرار دهید تا بتوانید با تسلط بر مباحث پر اهمیت تعداد زیادی از تست های کنکور را به راحتی حل کنید.

4 . تناسب میان دروس عمومی و اختصاصی

با توجه به اینکه دروس اختصاصی تاثیر بیشتری در تعیین تراز و رتبه شما دارند طبیعیتا باید زمان بیشتری را به مطالعه این دروس اختصاص دهید، اما نباید از مطالعه دروس عمومی کنکور غافل شوید.

توجه داشته باشید که در ماه های پایانی تا برگزاری کنکور سراسری باید زمان یکسانی را به دروس عمومی و تخصصی اختصاص دهید زیرا دروس عمومی بسیار فرار هستند و برای تثبیت در ذهن نیاز به مرور بیشتری دارند.

پس توجه کنید که مرور دروس عمومی کنکور بخصوص درسی مثل ادبیات که بالاترین ضریب را در میان دروس عمومی دارد از مهم ترین کارهایی است که باید در ماه های پایانی کنکور انجام دهید.

5 . رعایت پیش نیاز ها

یکسری از دروسی که برای کنکور مطالعه می کنید دروسی هستند که شامل مباحث پیوسته هستند و شما باید یادگیری این گونه مباحث را از پایه شروع کنید، تا در یادگیری مباحث بعدی که بهم مرتبط هستند دچار مشکل نشوید.

برای مثال مبحث تابع در ریاضی جزوه مباحث پیوسته است و شما در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم با مفاهیم این مبحث سروکار دارید پس اگر در یادگیری مفاهیم پایه ای تابع دچار مشکل شوید نمی توانید یادگیری خوبی در سال های آینده و مباحث بعدی داشته باشید.

6 . نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید

برای هر درس به صورت فصل به فصل و مبحثی میزان تسلط خود را پیدا کنید و در دفترچه یادداشت کنید.

با انجام چنین کاری مباحثی که کمی در آن ها ضعیف تر هستید را پیدا می کنید و زمان بیشتری را به آن ها اختصاص می دهید.

هم چنین می توانید در فواصل زمانی منظم زمانی را به مرور چنین مباحثی اختصاص دهید و همین تمرین و تکرار زیاد در یادگیری شما اثر گذار خواهد بود.

7 . داشتن برنامه ریزی حجمی - زمانی

برنامه ریزی حجمی یعنی حجمی از درس که هر روز باید مطالعه کنید کاملا مشخص است. برنامه ریزی حجمی - زمانی نیز به معنای این است که حجمی از درسی را باید در زمان مشخصی مطالعه کنید. (زمان مطالعه شما بر اساس توانایی های شخصی شماست و برای هر دانش آموز متفاوت است) هدف از برنامه ریزی، افزایش تدریجی ساعت مطالعه مفید شماست.

8 . برنامه ریزی باید دارای پارت های جبرانی و انعطاف پذیر باشد

شما ممکن است پس از شروع برنامه درسی در فواصل زمانی خاص دچار خستگی شوید و نیاز به استراحت و تفریح داشته باشید و این اصطلاحا به معنای عقب افتادگی شما از برنامه نیست.

ذهن ما پس از مدتی نیاز به ریکاوری و بازیابی دارد پس می توانید در کنار زمانی که به مطالعه مباحث کنکوری اختصاص می دهید، زمانی را هم به تفریحات خود اختصاص دهید.

اگر در برنامه خود پارت های جبرانی داشته باشید می توانید بدون اینکه دچار استرس بیهوده شوید، عقب ماندگی درسی خود را در پارت های جبرانی، جبران کنید.

9 . داشتن روش مطالعه متناسب با هر درس

برای اینکه عملکرد قابل قبولی در هر یک از دروس کنکوری داشته باشید باید از روش مطالعه متناسب با هر درس استفاده کنید.

دروسی که برای کنکور مطالعه می کنید هر یک دارای سبک های متفاوتی هستند و قطعا نمی توانید همه آن ها را با یک روش مطالعه کنید.

دروس محاسباتی، مفهومی و حفظی هر یک روش مطالعه خاص خود را دارند که با یادگیری اصول مطالعه برای هر درس می توانید بهترین عملکرد خود را داشته باشید.

10 . تنوع درسی رعایت شود

برنامه ای دریافت می کنید باید تنوع درسی مناسبی داشته باشد، برای همه دروس کنکوری پارت هایی در نظر گرفته شده باشد تا شما از مطالعه همه دروس کنکوری غافل نشوید.

بدین ترتیب علاوه بر این که ذهن شما دچار یکنواحتی و خستگی نمی شود، ساعت مطالعه مناسبی را نیز به همه دروس کنکوری اختصاص می دهید.

11 . داشتن زمان های اختصاصی برای مرور

مرور، یکی از مهم ترین بخش های یک برنامه ریزی است، مرور مباحث که قبلا مطالعه کردید سبب می شود که تا این مفاهیم به حافظه بلند مدت شما منتقل شود و با تثبیت این مفاهیم شما قطعا می توانید عملکرد بهتری در کنکور داشته باشید.

مرور برای دروس عمومی که از درس های فوق العاده فرار هستند نیز بسیار با اهمیت است. شما باید مفاهیم مربوط به این درس ها را در فواصل زمان منظم و نزدیک بهم مرور کنید تا بازدهی بهتری در آن ها داشته باشید.

12 . اختصاص زمان های ویژه برای تست زنی

تست زدن یکی از مهم ترین آیتم های یک برنامه ریزی اصولی است. شما پس از تسلط کامل روی مفاهیم کنکوری باید به سراغ تست زدن بروید. تست زدن در قالب برنامه ریزی مزیت های بسیاری دارد که به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • یادگیری نکات جدید و کلیدی کنکوری
  • پی بردن به نقاط ضعف و قوت خود
  • مرور مباحثی که قبلا مطالعه کردید
  • آشنایی اونع تست های تالیفی و کنکوری
  • آشنایی با سلیقه طراحان کنکوری
قطعا همه شما داوطلبان کنکوری با داشتن یک برنامه ریزی اصولی و کاربردی می توانید جزو رتبه های برتر سال های آینده باشید فقط کافی است تمام اصول برنامه ریزی را رعایت کنید.