سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه شیمی کنکور را مطالعه کنیم ؟

شیمی یکی از مهم ترین دروس کنکوری برای شما داوطلبان کنکور تجربی و ریاضی است که درصد پاسخگویی شما داوطلبان کنکوری در این درس قطعا در تعیین رتبه شما تاثیر بسیاری زیادی دارد.

تمام دروسی که شما در کنکور پاسخگوی سوالات آن هستید، برای اینکه عملکرد مطلوبی در آن ها داشته باشید باید از روش های مطالعه متناسب با این دروس استفاده کنید.

شیمی نیز یکی از همین دروسی است که شما با استفاده از روش مطالعه مناسب این درس می توانید بهترین عملکرد را داشته باشید و جزو رتبه های برتر کنکور باشید فقط کافیست مطالبی را که در ادامه برای عملکرد هر چه بهتر شما در درس شیمی کنکور عنوان می کنیم را با دقت مطالعه کنید.

شیمی کنکور

تست های شیمی کنکور از مفاهیم کتاب شیمی سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم طرح می شود که شما باید در مدت زمان 35 دقیقه به 35 تست این درس پاسخ دهید. (به طور میانگین برای پاسخ به هر تست 1 دقیقه زمان دارید)

روش مطالعه شیمی کنکور

همان طور که پیش از این اشاره کردیم برای اینکه بازدهی بالایی در پاسخگویی به تست های هر درسی در کنکور داشته باشید باید برای مطالعه مباحث آن از روش های مطالعه متناسب با آن درس استفاده کنید در ادامه با روش مطالعه متناسب با درس شیمی آشنا خواهید شد تا بهترین عملکرد را در این درس در کنکور سراسری داشته باشید.

1 . مطالعه دقیق عناصر جدول تناوبی(بهترین روش، روش رمز گذاری شده است)

اساسی ترین مبحث شیمی که پیش نیاز بسیاری از مباحث شیمی کنکور است، یادگیری عناصر جدول تناوبی است.

سعی کنید عناصر جدول مندلیف را به صورت رمز گذاری شده حفظ کنید تا با گذشت زمان طولانی دچار فراموشی نشوید.

مطالعه عناصر جدول مندلیف به صورت رمز گذاری شده سبب می شود تا این اطلاعات به حافظه بلند مدت شما سپرده شود.

جدولی که در ادامه مشاهده می کنید نمونه ای جدول رمز گذاری شده است که توسط مدرس شیمی کنکور آسان است مهندس عارف ربیعیان تدریس شده است تا یادگیری عناصر این جدول را برای شما آسان کنند.

جدول-مندلیف-رمز-گذاری-عارف-ربیعیان

2 . فهم اصولی مفاهیم درس شیمی

یکی از مهم ترین نکاتی که در زمان مطالعه مفاهیم درس شیمی باید به آن توجه داشته باشید، فهم مفاهیم این درس است. حفظ کردن مفاهیم شیمی قطعا سبب افت عملکرد شما در این درس می شود.

سعی کنید مفاهیم این درس را کاملا درک کنید تا اگر در کنکور با تست های مفهومی روبرو شدید بتوانید از اطلاعات خود در حل تست های کنکوری کمک بگیرید.

یادداشت برداری هنگام مطالعه یکی از روش هایی است که به درک مطلب شما در زمان مطالعه کمک بسیار زیادی می کند.

علاوه بر درک مطلب، یادداشت برداری به شما کمک می کند تا در فواصل زمانی منظمی که قصد مرور مطالب را دارید از این یادداشت براداری ها استفاده کنید.

3 . مرور

در فواصل زمانی منظم مفاهیم درس شیمی را مرور کنید. مثلا روزی یک ساعت مباحث روز گذشته را مطالعه کنید تا در ذهن شما تثبیت شود.

یکی از بهترین روش های مرور تست زدن از مباحث خوانده شده است که علاوه بر مرور و تثبیت مباحث، مهارت تست زدن شما را نیز تقویت می کند.

4 . تست زدن

برای درس شیمی ابتدا از تست های تالیفی استفاده کنید. در مراحل اول تست زنی که جنبه یادگیری نیز دارند می توانید از تست های تالیفی استفاده کنید تا علاوه بر آشنایی با انواع تست شیمی، مطالب جدیدی نیز یاد بگیرید و گستره دانستنی های خود را در درس شیمی افزایش دهید.

پس از حل تست های تالیفی سراغ حل تست های کنکور سال های گذشته بروید تا با سلیقه طراحان سوال شیمی در سال های اخیر آشنا شوید.

در مرحله تست زنی علاوه بر یادگیری مطالب جدید و آشنایی با سلیقه طراحان سوال کنکور، سرعت عمل خود را نیز در زدن تست های شیمی کنکور افزایش می دهید.

نکته : در مرحله حل تست های سنجشی حتما تعداد و زمان زدن تست های شیمی را مطابق با تست های کنکور قرار دهید

4 . تمرین

شیمی یکی از دروس کنکوری است که برای پاسخ به تست های این درس باید به مهارت های محاسبات ریاضی مسلط باشید.

پس با تمرین زیاد مسائل شیمی بدون استفاده از ماشین حساب سعی کنید میزان تسلط خود را در محاسبات ریاضی افزایش دهید.

 

5 . توجه به بودجه بندی و مباحث پر اهمیت شیمی

یکی از مهم ترین اصول مطالعه توجه به بودجه بندی و مباحث پر سوال و اهمیت درسی است که مطالعه می کنید.

مباحثی که در ادامه با آن ها آشنا می شوید مباحثی هستند که تعداد سوالات مستقیم و غیر مستقیم بیشتری در کنکور سراسری دارند و توجه بیشتر شما به این مباحث سبب می شود تا درصد پاسخگویی شما به تست های شیمی کنکور بیشتر شود.

مباحث-مهم-شیمی-کنکور

تیپ بندی سوالات شیمی کنکور

پس از یادگیری روش مطالعه مناسب و اصولی برای درس شیمی حال به بررسی تیپ بندی سوالات شیمی کنکور می پردازیم تا شما داوطلبان کنکوری با انواع تست های کنکوری آشنا شوید.

  • محاسباتی
  • ترکیبی
  • تحلیل نمودار
  • واکنش شیمیایی
  • درک مطلب

میانگین پاسخگویی به سوالات کنکور در سال های گذشته به ترتیب زیر بوده است :

کنکور 96 : میانگین پاسخگویی به تست های شیمی 7/8

کنکور 97 : میانگین پاسخگوی به تست های شیمی 8/8

کنکور 98 : میانگین پاسخگویی به تست های شیمی 3/3

کنکور 99 : میانگین پاسخگویی به تست های شیمی 6/5

منبع : https://konkur-asan.ir/روش-مطالعه-شیمی/